Lefkas – Dejlig Græsk ferieø med kort flyvetur

Lefkas er en virkelig dejlig ferieø i det nordlige Grækenland.  Grækenland er helt bestemt et af vores favorit ferielande.
Det er godt vejr, de dejlige strande, virkelig lækker mad og søde mennesker. Hvad mere kan man forlange af en ferie.
Vi var på Lefkas i midten af juni, hvor vejret er godt, uden at være for varmt. Der var 25-30 grader, badevandet var perfekt og antallet af turister begrænset. Det var lidt tilfældigt at valget faldt på Lefkas. Vi ville gerne til Grækenland og det skulle ikke være Rhodos eller Kreta, hvor vi har været nogle gange efterhånden. Så valget faldt på Lefkas, da vi hos Apollo Rejser kunne få et lækkert hotel, til en god pris.

Udsigt over Nidri på Lefkas
Udsigt fra bjergene bag Nidri.
Det kan være svært at skjule sin begejstring, så indlægget indeholder mange billeder....

Lefkas – Lefkada

Ferieøen Lefkas var en meget positiv overraskelse for os. Inden vi bookede vores ferie, kendte vi ikke øen. På græsk hedder øen Lefkada, og er forbundet med fastlande via en dæmning og en lille bro. Lefkas ligger i Det Ioniske Hav og er ikke meget større end langeland. Fra Billund tager det kun 2.5 til 3 timer at flyve til Preveza, en meget lille lufthavn. Derfra tager det en lille time at køre til byen Nidri, som er en af hovedbyerne. Lefkas er bjergrig og frodig grøn. Der er et væld af blomster og sommerfugle overalt på øen. Der dyrkes masser af oliven og citrusfrugter. Hovedvejene er som en danske landevej, næsten. Men man skal ikke langt væk fra hovedvejen, før det er noget helt andet. Vejene er meget smalle og stejle. Vi kørte i en 9 personers minibus, en enkelt gang måtte vi vende om da vejen var for stejl.

Der er selvfølgelig mange turister på Lefkas, men øen virker meget mindre turistet end andre populære ferieøer. Vi så ingen gadesælgere eller skrækkelige multisprogs menukort med billeder af maden. Selv Starbucks og McDonalds glimrede ved deres fravær. Vi talte med et ældre ægtepar i flyet, der havde er ferielejlighed oppe i bjergene. De fortalte at Lefkas bliver invaderet af festglade Italienske turister i højsæsonen. Måske er ydersæsonen det bedste tidspunkt at besøge øen, som med mange andre populære steder.

Området omkring byen Nidri er virkelig flot. Byen af omgivet af små grønne øer, og en lille lagune som er fyldt med lystsejlere. Kører man op i bjergene bag Nidri har man den flotteste udsigt over byen, vandet og øerne.

Udsigt over øerne ved Nidri Lefkas.
Udsigt over øerne ved Nidri på Lefkas.

Hotel Porto Galini

Vi boede på et virkeligt lækkert hotel lidt nord for byen Nidri.
Porto Galini
  ligger helt ned til vandet, med egen strand og to poolmåder. Hotellet er rimeligt stort, men der er en meget rolig og afslappende stemning. De fleste steder på hotellet er der udsigt over havet, og de bagvedliggende bjerge. Der er flotte blomster og sommerfugle overalt på hotellet. Værelserne er lækre, velholdte og morgenmaden er virkelig god. På standen er der gratis liggestole. Man kan låne SUP board og kajakker gratis hos livredderen. Det er groft sand på standen som er omgivet af klipper, så er der også god mulighed for snorkle og opleve det spændende liv under vandet.
Hotellet ligger et godt stykke fra byen, så det kan være en fordel at have sin egen bil. Vi lejede en bil hele uge, så undgår vi udgifter til transfer mellem lufthavn og hotel.
Porto Galini får en uforbeholden anbefaling herfra.
Vil du selv arrangere din rejse kan du booke hotellet her.

Udsigt porto galini
Udsigten fra et af værelserne.
Pool Porto Galini
Poolen set fra resturanten.
Morgensol på Porto Galini
Dagen planlægges i morgensol, med varm kaffe.
Morgenmad Porto Galini Lefkas Lefkada
Lækker morgenmad på Hotellet.
Vandsport
Gratis vandsport ved hotellets strand.
Pool Lefkada
Det ene af de 2 pool områder.

Det Ioniske Hav i egen båd

Lefkas ligger i Det Ioniske Hav, som er en del af middelhavet. Omkring Lefkas er der mange små øer som kan besøges med båd.
Vi lejede en lille motorbåd en hel dag, det var virkelig en fantastisk dag. Vi pakkede badetøj og frokost i båden. Ungerne kom i en redningsvest, og så afsted ud mod mange af de små øer. Hver gang vi kom forbi en flot lagune, blev der kastet anker så vi kunne bade fra båden. Der var god mulighed for at snorkle og se flotte fisk i det klare vand. Og der var masser af fisk, jeg tror ikke jeg har snorklet et sted med så mange fisk. Ungerne syntes det var fedt, både at sejle hurtigt og bade fra båden.
Det var et virkeligt godt alternativ til de charterbåde man ellers kan tage rundt til øerne. Vi bestemte selv hvor vi ville hen, og hvor længe vi ville bade.

Vores båd, for én dag.
Asger kigger på den mange fisk.
Fisk i det blå vand.
Klart vand og mange fisk
Skruen i vandet.
Ungerne nød turen.

Leje en hel dag kostede kun 450 DKK excl. brændstof, hos Ionian Boats. De holde til Nidri havn, og har nogle flotte nye både. Det kræver ingen erfaring af sejle båden, du får en grundig instruktion. Vi var 4 voksne og 2 børn afsted i en båd. Køb snorkelsæt til hele familien inden afgang, der er fede oplevelser under overfladen.

Nidri Vandfaldet

Et af de steder der skal opleves på Lefkas, er Nidri vandfaldet. Det er en flot gåtur igennem en lille kløft, for at nå til vandfaldet. Fra parkeringspladsen er der kun ca. 400 meter, via smalle stier, til vandfaldet. Går man fra Nidri by er der 4 km.
Vandet er koldt, men det er oplagt at tage en kort svømmetur i det blå vand.
Det er en god ide at besøge vandfaldet tidligt, da der kommer en del turister. Vi var der ved 10 tiden, og mødte ingen modgående trafik. Men da vi skulle tilbage var der mange på vej mod vandfaldet. Klokken 9 er nok det rigtige tidspunkt.
Ved parkeringspladsen ligger en hyggelig cafe, hvor man kan holde en lille pause og drikke en kop varm kaffe, unde der store træer.

Nidri vandfaldet lefkas
En tur i det kolde vand.
Vandleg i vandfaldet.

Stande på Lefkas

Der er mange flotte stande på øen. Nogle af dem regnes blandt Grækenlands flotteste strande. De er også virkelig dejlige. Vi besøgte nogle af strandene på vestkysten. Nok mest for at se noget mere af øen, stranden ved vores hotel opfyldte til fulde vores behov for strand.
Der er sten eller groft sand på standene, helt perfekt når man hader strandsand. Badesko er en god ide, også fordi sandet bliver temmelig varmt midt på dagen. Vestkysten er meget stejl ned mod havet, for at komme ned til stranden skal man enten gå, eller køre ned ad stejle smalle veje med masser af hårnålesving. Men det er hele turen værd. Vi besøgte stranden Gyalos og Megali Petra Beach. Begge dejlig strande, men Megali Petra klart flottest.

Gialos Strand Lefkas
I vandet på Gialos strand.
Gialos Strand
Udsigt fra vejen til Gialos strand.
Megali Petra Lefkas Lefkada
Megali Petra Beach
Snorkling på Lefkas
Masser at se på under vandet.

Spisesteder på Lefkas

Maden i Grækenland skuffer aldrig. Heller ikke på Lefkas. Selv i den mindste bjerglandsby kan man få en lækker græsk salat til frokost.
Det er jo fristende med en kold øl eller et glas vin til maden, men må man køre bil efter en enkelt genstand i Grækenland? Da vi spurgte tjeneren på The Pinewood grinede han bare, og sagde der ikke havde være promillekontrol på øen de sidste 15 år. Det tolkede vi, og bestilte en enkelt øl.
Vi spiste flere steder, men de 4 bedste steder får i her…

Græsk salat lefkas
Græsk salat i en lille bjerglandsby.

Rachi Resturant – Imponerende udsigt.

Rachi byder på lækker mad og en imponerende flot udsigt. Man bør helt sikker besøge resturanten om aftenen, så man kan nyde den flotte solnedgang som Rachi er så kendt for. Men for en børnefamilie som os, bliver det for sent. Man kan også nyde den flotte udsigt til sin frokost. Maden er virkelig god, og der er hyggelig lounge stemning på Rachi. Lige ved resturanten er der take-off for paraglidere, så man kan opleve dem på nærmeste hold, når de svæver lige forbi resturantens terrasse.
Rachi er et “must try” på Lefkas.

Hummus og kylling på Rachi

Rachi´s udsigt.
Udsigt fra restaurant Rachi på Lefkas.

Taverna Pantazis –  helt lokal.

Taverna Pantazis er en meget hyggelig restaurant med meget få turister. Den ligger ved havnen i Nikiana, helt ned til vandet. Man sidder nærmest i vandkanten, med flot udsigt til fastlandet. Der er travlt og mangen mennesker, maden er god og stemningen er autentisk.

Taverna Pantazis
Taverna Pantazis på Lefkas
Servering i standkanten.

The Pinewood – oplagt til en hyggelig aften.

The Pinewood ligger lidt nord for Nidri og er en virkelig hyggelig restaurant. Helt ned til standen og med udsigt til alle de små øer omkring Nidri. Der er en virkelig hyggelig stemning og maden er igen virkelig god. Forretten med græske specialiteter skal prøves. Deres Sea Bass er også virkelig god. Så får børnene den bedste hjemmelavede is til dessert. Det vil jeg også have næste gang vi skal spise på The Pinewood. For det skal vi helt bestemt igen…

Hyggelig serviering ved standen på Lefkas.
Hyggelig serviering ved standen.
Forret Græske specialiteter
Virkelig lækker græsk forret.
Sea Bass The Pine Wood
Deres Sea Bass er rigtig god.
The Pinewood på Lefkas.
The Pinewood ved Nidri

Sapore di Piperi – Verdens bedste pizza.

Pizza er ganske vist ikke græsk, men ferie med børn indebærer altid pizza.
Vi faldt helt tilfældigt over resturanten Sapore de Piperi ved havnen i Nidri. Den ligger lige hvor færgerne til de nærliggende øre ligger til, og så laver de måske værdens bedste pizza. Det er sjældent jeg bliver misundelig på ungernes valg af mad. Men her ville jeg ønske jeg havde valgt pizza, frem for chicken souvlaki. Kyllingen var bestemt også rigtig god, men børnenes pizza var virkelig god.
Pizzaerne blev lavet i et brændefyret pizzaovn, og til stor underholdning for ungerne blev pizzabunden lavet i luften…

Bedste Pizza på Lefkas.
Måske verdens bedste pizza?

Vi er ret begejstrede for Lefkas. Med den gode mad, den flotte natur og den korte flyvetur er det bestemt en ø vi vil besøge igen.
Lefkas er et oplagt, og efter vores mening meget bedre, alternativ til Mallorca, hvor vi holdt vores ferie sidste år.

Lefkas får de varmeste anbefalinger fra os.

Du kan finde flere gode indkvarteringsmuligheder på Lefkas på kortet herunder.

Booking.com

Hvad der din bedste ferieoplevelse i Grækenland?