Vandretur på Island

En vandretur på Island er en fantastisk oplevelse, hvis man er til storslået natur, primitive forhold og fysisk aktivitet.

Engang, dengang vi stadig boede i en lille taglejlighed, før vi fik børn, stor landhaven og gammelt hus. Dengang jeg med god samvittighed kunne tage 10 dage ud af kalenderen og købe en billig flybillet, tage vandrestøvler og sovepose under armen for at tage på vandretur. Den tid er sat på pause, men kommer forhåbentlig igen når børnene bliver lidt større. Måske vil de også med på vandretur, når de selv kan bære deres rygsæk. Jeg kan jo håbe.

Vores vandretur på Island ligger efterhånden nogle år tilbage. Men den står stadig meget klar i hukommelsen. Måske fordi naturen på Island er så meget anderledes i herhjemme.

Vandretur Island
Hattafell.

Vores første døgn var ren kaos.

Vi missede næsten vores fly fra Kastrup, på grund af fejl i vores planlægning. Der var tyggegummi på ét flysæde, så én af os blev flyttet til businessclass. Min rygsæk, hele grundlaget for min vandretur, kom ikke med flyet til Reykjavik.

Heldigvis kom rygsækken med næste fly, og vi fik den udleveret 15 minutter før dagens sidste bus til Skóga Foss afgik.
Så på trods af en lidt stresset start på turen, endte vi alligevel i flot natur allerede første dag. Helt som planlagt.

Vandretur på Island – fra Skóga Foss til Landmannalaugar

Vores vandretur på Island startede ved Skóga Foss og endte ved Landmannalaugar. De fleste går ruten i modsatte retning.
Vi brugte 5 dage på at gå turen, som er 78 km lang. Naturen er fantastisk på hele ruten. Vi kom igennem områder med frodigt græs og masser af vandfald. Områder med sne og is. Steder hvor jorden dampede, og stank af svovl. Små søer der kogte, og kogende vand der sprøjtede ud af klipperne.  Det er svært at beskrive, så kig galleriet igennem.  Det ses tydeligt hvor varieret naturen er på Island.

Vandring på Island kræver lidt, både af fysikken og psyken. Der er hårdt at vandre mange timer om dagen, i bjerge, med en tung rygsæk. Der findes dog guidede ture, som gør det hele lidt nemmere, da der overnattes i hytter. Guiden kender også turen rigtigt godt.
Vi mødte en hold vandrere på en højderyg, hvor en af deltagerne kom kravlende hen af stien, rystende og vildt nervøs. Han var tilsyneladende højdeskræk. Guiden så lidt opgivende ud, der var langt til Skóga derfra.

Galleriet indeholder billeder af  den GPS-loggede ruter over de forskellige etaper, samt en grafisk højdekurve for etaperne.

Vandretur på Island
Islands natur

Vi sov i vores telt hver nat, men der er også mulighed for at overnatte i hytter langs ruten.
Vores mad bestod af hjemmelavede myslibarer, brød og turmad (pose med frysetørret mad, som blot skal tilsættes varmt vand). Og så selvfølgelig massere af varm kaffe.
Hvis er man vandt til at vandre i det nordlige Skandinavien, skal man på Island være opmærksom på at adgangen til drikkevand ikke er så god. Vandet er rigtigt fint, men der kan være langt mellem de små åer og kilder, hvor man kan tage vand. Vi gik næsten en halv dag, uden vand. Det er ikke så spændende. Så man skal tanke rigeligt med vand når muligheden er der.

Vejret på Island kan være meget omskiftelig, også om sommeren. Så vi havde naturligvis forberedt os på det værste. Varmt tøj og god hard-shell beklædning. Det fik vi ikke brug for. Vi havde, meget usædvanligt, fantastik vejr på hele turen. Ingen regn, slud eller tåge. Kun lidt skyer, klart vejr og masser af sol.

Udsigt mod næste dags vandring - vandretur på Island
Udsigt mod næste dags vandring

Efter 5 dage vandretur, er det lækkert at ende ved Landmannalaugar, hvor der er varme kilder man kan bade i. Vi fandt også en lille kiosk hvor vi kunne købe en kold øl. Varme kilder og kolde øl, bedre afslutning på en vandretur fås ikke.

Toptur på Hvannadalshnjukur

Efter vores vandretur havde vi planlagt en toptur på Islands højeste bjerg, Hvannadalshnjukur.
Vi er ikke bjergbestigere, så vi valgte en guidet tur med Glacier Guides. Når turen går over en gletscher, som ligger ovenpå en vulkan, er det fornuftigt at alliere sig med nogen der kender bjerget, og har det rigtige udstyr.

Toptur Hvannadalshnjukur
Vores udsigt mod Hvannadalshnjukur under turen derop.

Hvannadalshnjukur er 2.110 meter højt, og turen starter stort set ved havniveau. Så der skal forceres mange højdemeter på sådan en toptur. Mod toppen bliver man stort set båret frem af den flotte natur. Nedturen er noget hårdere, benene begynder at brokke sig lidt.
Turen tog  13 timer og strakte sig over 22,2 km.  Men det er alle anstrengelserne værd. Udsigten fra toppe af Hvannadalshnjukur skulle være fantastisk.
Den oplevede vi desværre ikke, da der drev skyer ind omkring toppe, lige som vi kom derop. Der havde elles været fuldt sol hele vejen. Men op kom vi, og det var fedt.

Den blå lagune

Efter alle de fysiske anstrengelser, med 5 dages vandretur og toptur på Hvannadalshnjukur, manglede der kun 2 ting for at gøre vores islandstur perfekt. En stor bøf med en kold øl, og en tur i den blå lagune.
Heldigvis finder man begge dele i Reykjavik.
Den blå lagune er et termisk bad, hvor mineralholdig saltvand bliver varmet op af varme fra undergrunden.
Der er ren afslapning og velvære, men ikke noget stor naturoplevelse da det er kunstigt anlagt. Men flot er det, med det blå vand, omgivet at sort lava.

Efter en tur i den blå lagune, kan man med god samvittighed sætte sig i flyet mod Danmark, uden at genere de øvrige passager med lugten af 10 dages vandretur på Island.

Du kan se mange flere billeder fra vores vandretur her….

Film med den loggede rute.