Vandretur i Lapland – Fra Abisko til Kebnekaise

En vandretur i Lapland er en friluftoplevelse man vil huske for livet. Denne turbeskrivelse er af en vandretur fra Abisko til Kebnekaise Fjellstation, som vi foretog i August 2008. Turen gik igennem Abisko nationalpark, igennem Visttasvággi, over Njunni, gennem Kaskasvagge, med en toptur på Pyramiden, forbi Tarfala og videre til Kebnekaise Fjellstation. Her tog vi en guidet tur til toppen af Sveriges højeste fjeld, Kebnekaise.

Vandretur i Lapland
Vandretur i Lapland.

Planlægning af en vandretur i Lapland

Vores erfaring med lange vandreture var ikke stor. Vi havde været på nogle 3-4 dages ture på Hallandsleden i Sverige, og andre småture. Men aldrig være ude i den virkelige vildmark, hvor der ikke er mulighed for at give op på halvvejen. Lapland er vildmark.

Vores første intention var at vandre på Kungsleden, da det er en fin afmærket rute som mange vandrer går hvert år. Vi bestilte et vandrekort over området, for at planlægge ruten. Umiddelbart syntes vi Kungsleden virkede for flad, vi ville gerne rigtigt op i fjeldet.
Så vi planlagde en anden rute, fra Abisko til Kebnekaise Fjellstation. Ruten skulle gå via Abisko nationalpark, igennem Visttasvággi, over Njunni, gennem Kaskasvagge, forbi Tarfala og videre til Kebnekaise Fjellstation.

Da vores erfaring med denne type ture var begrænset, søgte vi lidt gode råd om ruten på Outsite.org, som er en virkelige god side om vandring og friluftsliv.
De erfaren vandrere på Outsite.org havde et klart råd: Drop ruten, den er alt for krævende!!

Vi lagde derfor en ny plan, hvor ruten fortsatte igennem Visttasvággi til Nikkaluokta, derfra til Kepnekaise Fjellstation.
Men da vi så Pyramiden og Njunni nede fra Visttasvággi og samtidig havde gode ben, valgte vi at gå med vores oprindelige rute. Det fortrød vi bestemt ikke… Kun da vi skulle over nogle lidt vilde passager, sidst på turen.

Vandrerute Lapland Abisko
Vores GPS-loggede rute.
Højdekurve for vandretur Abisko kebnekaise
Højdekurve over vores rute fra Abisko til Kebnekaise Fjellstation.

Højdekurve over ruten fra Abisko til Kebnekaise Fjellstation. Den markedrede top er toptur på Pyramiden, den sidste høje stigning er topturen til Kebnekaise. Ruten er loggen med GPS logger.

Turen til Abisko, og hjem igen.

Abisko ligger 200 km nord for polarcirklen, så turen til Svensk Lapland er en rejse i sig selv.
Jeg fik, af en kollega som har vandret i området mange gange, det råd at vi skulle tage toget derop. Da togturen er en oplevelse i sig selv. Hans råd fulgte vi heldigvis.

Vi har hjemme i Østjylland. Så turen startede med natfærgen fra Grenå til Varberg, det tager 4 timer, og man sover ganske fint i sin sovepose på gulvet, under hele overfarten. Fra Varberg kørte vi med tog til Stockholm, hvor vi skiftede til nattoget mod Abisko.
Et nattog er den perfekte rejseform. Toget havde en hyggelig spisevogn, hvor vi kunne spise aftensmad og drikke et par kolde øl. Alt imens vi kunne nyde udsynet til den flotte natur toget kører igennem. Efter en hyggelig aften i spisevognen, kunnen vi sove hele natten i vores egen sovekupe, med 3 sovepladser. Igen med fint udsyn til landskabet vi kørte igennem. Ved middagstid næsten dag, stoppede toget ved Abisko Turstation. Vores destination.

Tog til Abisko Turstation
Ankomst til Abisko Turstation.

Hjemturen foregik med fly. Efter en god og meget velfortjent middag i Kiruna, overnattede vi på en mark udenfor lufthavnen og fløj hjem til Tirstrup tidligt næste morgen. Via Luleå, Stockholm og København. Rejsen til og fra Abisko er ikke nem, men den er besværet værd.

Vandretur i Lapland – fra Abisko til Kebnekaise Fjellstation

Efter en veloverstået togtur, begav vi os forventningsfulde igennem porten til Kungsleden, som vi skulle følge på vores første del af turen.
Første dag var våd, men flot med de lavt hængende skyer. Vi gik tværs igennem Abisko Nationalpark,  vi fulgte den flotte Abiskojåkka elv, gik igennem lave birke skove og lags søen Ábeskojávri. Den første nat satte vi teltet op lige under Gáddenvárri, her havde vi en flot udsigt tilbage over dagens etape.

Vandretur i lapland Abisko
Første dage igennem Abisko nationalpark.
Telt ved Kungsleden
Teltet nedenfor Gárddenvaggi

På anden dagen startede vi med at følge Dag Hammarskjöldsleden til vores første vad, som var en bred overgang mellem to søer. Her kunne vi komme igennem det kolde vand,  ved at gå fra sten til sten. På den anden side af vadet, forlod vi de opmærkede stier og gik langs østsiden af en række søer, ned mod søen Alisjávri. Her slog vi telte op på en lille halvø, med flot udsigt over søen.

Vandretur i Lapland Abisko
Udsigt fra teltpladsen.

Tredje dagen gik igennem den virkelig flotte Visttasvággi dal. Denne del af turen var nok den flotteste. Den grønne dal med elven og de voldsomme klippesider var fantastisk at vandre igennem. Vi gjorde et kort ophold ved Vistasstugan, hvor vi fortalte hende der passede hytten, om vores videre rute, den oprindelige. Hun spurgte let grinende om vi havde gode ben og klatrereb med… Senere fandt vi ud af, at hun var seriøs omkring klatrerebet.
Vi satte vores telt op for natten, lidt fra hytten. Med flot udsigt op igennem Stuor Readávággi.

Vandretur i Lapland Sverige
Et af turens vandfald.
Vandretur Visttasvággi
Igennem den flotte Visttasvággi dal.

Fjerde dagen blev dagen, hvor vi valgte den endelige rute for vores vandretur i Lapland. Vi havde valget mellem den oprindelige tur over Kaskavagge, Gaskkasvággi og Tarfala. Eller den noget lettere rute videre af Visttasvággi. Da vi kom forbi Unna Reaiddávaggi, og kunne se Pyramiden for enden af kløften, tog vi valget. Vi havde masser af kræfter i vores ben, og vi måtte simpelthen op forbi Pyramiden. Så vi tog den hårde tur op over Njunni og slog vores telt op kort efter broen ved Kaskavagge. Lige da telte var kommet op, begyndte det at sne. Når man går natte i møde med snevejr, langt oppe på et fjeld, kan man kun håbe at snevejret bliver kortvarig. Det gjorde de heldigvis.

Femte dagen blev ikke som forventet. Vi gik videre af Kaskavagge mod Pyramiden. Da vi så Pyramiden fra denne side, så den noget mere overkommelig ud. Vejret var perfekt til en toptur, så vi valgte at dagen skulle bruges på at bestige Pyramiden og se hele området fra 1900 meters højde. Det var en hård tur derop. Ikke så meget på grund af fysikken, men det var klatring på store løse sten hele vejen op. Så det var hele tiden risiko for sten der begyndte at rulle og vælte. Men det var anstrengelserne værd. Den flotte udsigt fra toppen, i det klare vejr, var en stor belønning.  Turen ned var ikke nemmere. Det var meget fristende at tage den på røven, hele veje ned af det snefelt der går fra top til bud. Men fornuften vandt, og vi måtte arbejde os ned igennem det endeløse hav af stenblokke. Teltet blev slået op for bunden af Pyramiden, og det blev til en meget tiltrængt nat i soveposen.

Toptur Pyramiden Sverige
Udsigten fra Pyramiden 1900 moh

På sjettedagen gik turen op, syd om Kaskasatjåkka, forbi Gaskkasjávir og ned mod Tarfala. Den første del var rigtigt flot. Men nedturen mod Tarfala var ikke sjov. Det var stejlt, vi var trætte og der var passager hvor vi ikke kunne komme igennem. Det var her vi skulle have brugt det omtalte klatrerebet. Men det lykkedes os dog til sidst, at sno os ned igennem klipper og sprækker. Et enkelt sted måtte vi hoppe over en lille vandfald, hvor et fejltrin ville have være fatalt. Denne del at turen kunne jeg godt have været foruden. Jeg kan godt lide vild natur, men det skal ikke blive dumdristigt.
Vel nede ved Tafala var vi godt brugte. Men vi besluttede os for at vi ville slutte dagen ved Kebnekaise Fjellstation. Så vi hankede op i vores rygsække og trætte kroppe, og vandrede ned igennem Darfálvággi. Denne del af turen var ikke noget nydelse, vi skulle bare videre.

Ved Kepnekaise Fjellstation slog vi teltet op, og sov tungt til næste dag.
Dagen efter blev brugt på et tiltrængt bad, slappe af og spise en god middag i resturanten. Så vi var klar til flere strabadser dagen efter….

Kepnekaise Fjellstation

Vores vandretur fra Abisko til Kepnekaise Fjellstation gik meget bedre end forventet. Vi gjorde det en dag hurtigere end planlagt. Samtidig med at vi brugte en halv da på at bestige Pyramiden. Det er utroligt  hvordan flot natur og frisk luft i lungerne, kan giver energi udover det normale.

Guidet toptur på Kepnekaise

Efter en dag med afslapning, var det tid til turens finale. En guidet toptur til Sveriges højeste punkt, Kepnekaise. Måle var sydtoppe som ligger 2111 meter over havet.
Vi sluttede os til den lille gruppe, som blev anført af en guide. Op gik det. Først på stier, så over Björlings gletsjeren og til sidst en klatretur op af den stejle væg, på Kebnekasises østside. Der var skyet på toppen, men vi fik af enkelte glimt af udsigten imellem skyerne, mest på nedturen. Det var en hård, men overkommelig toptur.

Toppen af Kepnekaise
Billede fra Kepnekaises sydtop.

Næsten nem, sammenlignet med den toptur vi tog året efter på Island.

Efter endnu en nat i teltet ved Kepnekaise Fjellstation, skulle vi hjemad. Her kan man vælge at gå de ca. 19 km til Nikkaluokta. Man kan også betale for at tage “bussen”, som er en helikopter der flyver fra fjeldstationen. Vi valgte den nemme løsning, en flot tur med helikopter.  Fra Nikkaluota kan man komme videre til Kiruna med bus. Herfra med fly til Danmark.

Helikopter fra Kepnekaise Fjellstation
Med helikopter til Nikkaluokta.

Det var en rigtig flot vandretur fra Abisko til Kepnekaiser. Hvis du vil se flere billeder fra vores vandretur, kan du se billeder her…

Du kan også se vores rute, som vi loggede med en GPS, i filmen herunder.

Vandretur i Lapland – GPS logget rute.

Har du være på vandretur i Lapland?

5 thoughts on “Vandretur i Lapland – Fra Abisko til Kebnekaise

1. Hej Maja.
      Vores tur fra Abisko til Kebnekaise fjellstation var 90 km, som vi gik over 6 dage.
      Incl. en toptur på Pyramiden. Det var en rigtig flot tur.
      Dertil kom så en guidet toptur på Kepnekaise.

1. Det lyder som en dejlig tur! Hvilket kort brugte I? Kan man kun undgå den “ubehagelige” del af turen ved at lægge ruten over Visttasvággi?
    Hilsen Ditte

2. Hej Ditte
    Det var en rigtig god tur. Lapland er et fantastisk område.
    Det kort vi brugte er udgået, i dag ville jeg nok vælge dette:
    Abisko-Kebnekaise-Nikkaluokta ISBN: 9789113104980
    Ja, går man via Visttasvággi kommer man ikke over den “ubehagelige”, men også meget flotte del. Visttasvággi var vores plan B. Jeg kender ikke turen igennem Visttasvággi, men går ud fra den er noget mere fremkommelig. Jeg havde nok valgt den rute i dag, hvor jeg er blevet lidt ældre, lidt klogere og kommer i mindre god form. 🙂
    Håber i får en fantastisk tur til Lapland.